In de pers

MOTIVATIE

Bakkers in race voor ster
Tot de 49 ( banket)bakkers en patissiers in Nederland die kans maken op één of meer ‘Michelinsterren’ behoren Bakker Wijnand in Laren en Echte Bakker Ten Veen in Eerbeek. Op 1 juni blijkt of zij zich ‘Bakker met Ster(ren)’ mogen noemen.

door Rudi Hofman LAREN/ EERBEEK - Wat voor de restaurantwereld een Michelinster is, betekent in de bakkersbranche de titel ‘Bakker met Ster’. BakkerWijnand in Laren en Echte Bakker Ten Veen in Eerbeek zitten bij de 49 bedrijven die voor deze landelijke verkiezing zijn genomineerd. De winnaars krijgen hun sterren (1, 2 of 3 - zie kader) dinsdag 1 juni uitgereikt op het Nationaal Bakkerij Gala in Ede.
Wijnand Stegeman, eigenaar van Bakker Wijnand, laat weten heel blij te zijn met de nominatie. „ Honderddertig bakkers hebben het lef gehad zich aan te melden en bloot te geven. Er is niet alleen naar de winkel, maar ook naar de productie, consumentenacties en het papierwerk gekeken. Alle facetten telden mee. Als je dan bij de 49 bedrijven zit die doorgaan, heb je een mooie prestatie geleverd.”
De beoordeling van de genomineerden geschiedt de komende periode aan de hand van vier gelijkwegende onderdelen: de kwaliteit en uitstraling van de winkel, een
consumentenbeoordeling, een beoordeling door collega-bakkers en een productkeuring door het Nederlands Bakkerij Centrum. Het NBC, een onafhankelijk kennis en adviescentrum, heeft deze verkiezing voor de derde keer uitgeschreven.
Stegeman, die voor één ster zegt te gaan, vindt de verkiezing een goede zaak. „De bedoeling ervan is bakkerijen sterk op de markt te zetten. Daarnaast kan door de verkiezing de kwaliteit in het algemeen verbeteren.”
Christo ten Veen, die met echtgenote Marjolein Echte Bakker Ten Veen in Eerbeek (en Brummen) runt, vindt de nominatie al een prestatie op zich. „We proberen echt wel een ster te pakken, maar het is de eerste keer dat we meedoen. De verkiezing bestaat drie jaar. Ik was vergeten onze Brummense vestiging ook aan te melden. Ik ben ervan overtuigd dat die ook door was gegaan.”
Ten Veen gaat zijn werkwijze omwille van de sterrenstrijd niet aanpassen. „Wij vinden dat we het altijd goed moeten doen en proberen ook nu de puntjes op de i te blijven zetten. Mijn klanten zijn het belangrijkst.” Behalve als een motivatie voor zichzelf ziet Ten Veen de deelname ook als een stimulans voor zijn personeel.