In de pers

Het Nationaal Schoolontbijt staat in de startblokken
Ten Veen De Echte Bakker
levert ontbijt voor de beste start op de Eerbeekse scholen

Wanneer:  week 44
 Waar:   basisscholen Eerbeek
 Wat:  Nationaal Schoolontbijt
 Wie:  basisschoolleerlingen + Ten Veen De Echte Bakker

Eerbeek – oktober 2008. Om meer dan één reden is het ontbijt een onmisbare maaltijd. Zeker voor kinderen. Van dinsdag 28 tot en met vrijdag 31 oktober 2008 vindt daarom voor het zesde achtereenvolgende jaar Het Nationaal Schoolontbijt plaats op 2.200 basisscholen in het hele land. In week 44 (volgende week) zullen de kinderen en leerkrachten van de Eerbeekse scholen ook samen ontbijten. Met het thema ‘Samen ontbijten = de beste start’ maken zij er een bijzondere gebeurtenis van, samen met de bakker uit de buurt.

Voor Ten Veen De Echte Bakker  is een belangrijke taak weggelegd binnen Het Nationaal Schoolontbijt. De bakker zorgt natuurlijk voor het verse brood en de verse broodjes deze ochtend. Bovendien is Ten Veen De Echte Bakker  ook verantwoordelijk voor de toevoer van het complete ontbijt aan de Eerbeekse basisscholen. “We staan dagelijks voor hetere vuren, dus ook Het Nationaal Schoolontbijt zal gesmeerd lopen”, aldus Ten Veen De Echte Bakker. In het ontbijt vormt brood de basis. Ten Veen De Echte Bakker : “Brood is een bron van waardevolle voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en voedingsvezels. We gaan de school echt de beste start van de dag geven!”

Het Nationaal Schoolontbijt is uitgegroeid tot het grootste ontbijtevenement waaraan dit jaar 2.200 basisscholen meedoen, 10% meer dan vorig jaar. Dit betekent dat tijdens de week van Het Nationaal Schoolontbijt zo’n half miljoen kinderen ‘s ochtends een ontbijtje nuttigen op school en via lespakketten kennismaken met het belang van een goed ontbijt.

Concentratie en gezond gewicht
Ontbijten is broodnodig. Een ontbijt helpt het lichaam op gang en voorkomt bij leerlingen concentratieproblemen op school. Ook is een goed ontbijt belangrijk bij het nastreven van een gezond gewicht. Het Nationaal Schoolontbijt laat kinderen, hun ouders en hun leerkrachten het belang zien van het ontbijt als de beste start van de dag. Zowel het Voedingscentrum als het Convenant Overgewicht juichen het initiatief toe.

Het ontbijt
Het Nationaal Schoolontbijt is dit jaar uitgebreid met een aantal nieuwe, verse producten. Naast een assortiment wit, bruin en volkoren brood en broodjes met halvarine als smeersel en beleg zoals 30+ smeerkaas, gekookte eieren, fruitstroop en hagelslag, is er nu ook verse magere drinkyoghurt en zijn er appels en tomaten. Volgens het Voedingscentrum is de samenstelling van het ontbijt goed en bestaat het grotendeels uit producten van hun voorkeurslijst.

Organisatie
Het Nationaal Schoolontbijt wordt georganiseerd door het Voorlichtingsbureau Brood.