In de pers

Ten Veen bakt beste Paasbrood van Nederland

1e plaats bij vakwedstrijd Echte Bakkersgilde

Ten Veen, de Echte Bakker uit Eerbeek-Brummen heeft de eerste prijs behaald bij de landelijke paasbrodenkeuring van het Echte Bakkersgilde. Het brood van Christo en Marjolein ten Veen kreeg van de Gildemeester het predikaat “uitmuntend”.

De keuring
Alle Echte Bakkers van Nederland konden de afgelopen weken hun paasbroden aan de Gildemeester van het Echte Bakkersgilde voorleggen om te bepalen hoe goed hun brood nu eigenlijk is. Elk brood werd beoordeeld op verschillende onderdelen zoals kleur, structuur, afwerking, vulling en natuurlijk smaak. Het brood van Ten Veen scoorde met name goed op de lekkere korst en de goede smaak.

Familie
Christo is blij verrast wanneer hij hoort dat hij de eerste prijs heeft gewonnen. “Dan hebben die tips van m’n zwager toch zin gehad.” Reageert hij onmiddellijk. Christo is getrouwd met de zus van de winnaar van vorig jaar, Peter Gorter uit Edam. “Als bakkers onder elkaar hebben we het natuurlijk vaak over ons vak. En de tips gaan dan over en weer.” Maar als het over Paasbroden ging, dan was Gorter tot nu toe altijd de kampioen. Vanaf dit jaar doet Christo daar niet meer voor onder. Nu is hij Kampioen van Nederland.

Niet zomaar
Nu de eerste prijs binnen de familie blijft, lijkt het alsof het zomaar een prijsje is, maar schijn bedriegt. De kwaliteit is hoog en de verschillen zijn klein in de top tien. De beste Echte Bakkers strijden om het hardst voor die eerste prijs. Christo heeft er jaren naar toe gewerkt. Elk jaar werden de resultaten aan de hand van de keuringsrapporten beter. “Het is een cliché, maar een goed product begint echt bij goede grondstoffen.” zegt Christo. Volgens z’n eerste broodbakker William Rutten zit het ‘m vooral in het proces; goed kneden en voldoende rijstijd geven.”

Lekker gevuld
Het Paasbrood van Ten Veen is rijk gevuld. Naast de bloem zijn krenten, rozijnen, spijs en noten de belangrijkste ingrediënten. Om een rijkere smaak aan het brood te geven voegt Ten Veen nog wat stukjes fruit erdoor. Dit geeft volgens hem net een beetje extra frisheid aan het brood. Al die verschillende soorten vulling beïnvloeden wel het deeg. Om er toch een mooi brood van te maken is goed vakmanschap vereist. En klaarblijkelijk is dat bij de bakkers van Ten Veen in overgrote mate aanwezig.

Noot voor de redactie, niet voor publicatie: Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Christo of Marjolein ten Veen (0313) 65 13 20 of (0313)653965. Voor meer informatie over de landelijke activiteiten van het Echte Bakkersgilde kunt u bellen met (0317) 42 43 42.